Salsa the night away!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marolinda - WaarBenJij.nu Salsa the night away!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marolinda - WaarBenJij.nu

Salsa the night away!!

Door: Marolinda

Blijf op de hoogte en volg

16 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Hey peeps in zonnig Nederland!!

Wat ik als eerst even kwijt wil is dat het salsadansen nu een beetje mijn neus uitkomt. Het tempo lag wel errug laag de eerste 2 beginners lessen. Beetje heen en weer stappen en vooral ontdekken waar je heupen zitten en wat je ermee kan. Trust me I know!! Gelukkig was ik niet de enige die zich stond te vervelen, Nathalie vond er zo ook niets aan. Daarom hebben we afgelopen maandag met de semi-gevorderde les mee gedaan. En gelukkig vond de leraar ons goed genoeg om de basiscursus over te slaan, wel zou het handig zijn de eerste week in beide groepen mee te doen omdat net de belangrijke 'breaks' geleerd werden. En aangezien we tijdens die semi- gevorderde les wel veel onbekende kreten hoorden... zoals Nathalie overtuigd was dat een bepaalde break de moonwalk heette!! Hahaha!!!
Nou en 2 cursussen doen... dat hebben we geweten.... maandag 2 uur salsales, dinsdag 2 uur salsales, donderdag 2 uur salsales en (vanaaf) vrijdag 2 uur salsales.... Maar wel veel leuker die semi-gevorderde cursus. We moesten meteen allerlei ingewikkelde draaien doen en natuurlijk de dans versieren als vrouw met je vrije arm. De meeste jongens waarmee je danst zijn goede salsadansers en das dan echt heerlijk dansen. Natuurlijk heb je ook de wat mindere salsa dansers en das erg moeilijk om als beginner mee te dansen. Aangezien je verwacht dat je gestuurd wordt, en wanneer hij dan op de verkeerde tel een draai inzet wordt het toch wel een heel vreemde dans. Anyways always dance and smile!

Natuurlijk heb ik het weekend ook niet stilgezeten. Zaterdag ben ik met een groepje naar Colakreek geweest. Was vergeten dat het toch snel langer dan een uur rijden is, en vooral het laatste stukje over de met kuilen gevulde bauxietweg is niet prettig. Ach ja, daar aangekomen mijn geleende hangmat (zelf ga ik er, naast mijn mooie hangmat die ik in Nederland moest achterlaten, nog eentje aanschaffen) opgehangen en heerlijk liggen luieren en zwemmen. En na afloop ben ik met Jolein en Kirsten heerlijk gaan eten in Paramaribo's beste restaurant 'Sarinah'!!

De dag erna zijn we met 9 meiden en een heer :-S een tour met de boot gaan doen over de Commewijne. Wel weer met een gids waar je totaal niets aan hebt. En die met een halve litter Parbo bier de boot bestuurd.... We hebben die dag verschillende plantage bezocht. Als eerste heb ik de Marienburg plantage weer gezien. Dat is een fabriek waar van rietsuiker rum werd gemaakt. En hoe ongelooflijk ook, het is enorm afgetakeld sinds 2 jaar geleden! En toen stond de fabriek al half op instorten. Tijdens de onafhankelijkheid van Suriname voor het symbolische bedrag van 1 gulden door Nederland over is gedragen aan de Surinamers. Helaas is de fabriek daarna snel failliet gegaan.
Daar hadden we een leuke gids, een oud-werknemer, die vertelde vooral over hoe alles ten onder ging. Het begon met dat de Schotse directeur niet van de vrouwelijke werknemers die in en om zijn huis werkten af kon blijven. En dat waren de vrouwen van de plantage & fabrieksmedewerkers. Dus toen een van de mannen daar achter kwam is de directeur voor de ingang van de fabriek, met een kapmes vermoord en in stukjes gehakt. Verteld onze gids doodleuk terwijl we op de plek des onheils staan.... Maar das nog niet alles. Want nadat de man die de directeur had vermoord door de politie werd opgesloten braken er rellen uit op de plantage. Waarna het leger kwam en iedereen die aanwezig was heeft neergeschoten en de lichamen overgoten met ongebluste kalk (doet hetzelfde met een lichaam al zoutzuur). Het massagraf is tot op de dag van vandaag nooit meer terug gevonden. Tja daar sta je dan met z'n allen.

Hierna zijn we met de boot naar de Frederiksburgplantage gevaren. Dat is dag en nacht verschil van de vervallen Marienburg plantage. Alle huizen waren prachtig gerestaureerd. En de tuin was spectaculair mooi aangelegd met veel prachtige bloemen en planten. Dus wij als echte toeristen hebben daar een half uur allemaal foto's lopen maken. Japanners zijn er niets bij!!!
Als laatste deden we plantage Werk & Rust aan. Vond ik niet zo bijzonder aangezien er niet veel meer te zien was van de vroegere plantage. Was gewoon een dorp met een enorm lange zandweg zonder beschutting waar je dan midden op de dag gaat wandelen, zonder wolken en 34 C... Iedereen, including myself, stapte als een rode kreeft weer de boot in naar onze laatste bestemming... Fort Amsterdam. Aangezien ik helemaal gaar was van de zon en 2 jaar geleden Ford Amsterdam al heb mogen bewonderen bleef ik samen met een andere meid, die het ook al had bezocht lekker liggen aan de Commewijne rivier. En ja liggen in de zon is veel beter dan actief doen!

Ik heb nog niemand ontmoet die net zolang in Suriname blijft als ik. En aangezien de meeste maar 3 maanden blijven heeft iedereen haast met het plannen van tripjes. Die ik dan veelal af sla anders heb ik straks niets meer te zien... En ik zou het fijn vinden om eens een dagje uit te kunnen slapen. Aangezien ik deze maand ook zaterdag ochtend naar de Zoo ga en zondag altijd wel vroeg op moet voor een leuk tripje. Dus misschien dit weekend... of toch maar naar White beach?! :-D :-D

Als afsluiting nog wat dingen die ik in Suriname heb geleerd:

*Dat een mixed plate bestellen bij een Chinees (hier?) niet zo slim is. Aangezien ik, met alle dode honden langs de weg in mijn achterhoofd, niet durfde te beginnen aan de stukjes ondefinieerbaar vlees...

*Dat ik fietsen na een dag al doodeng vind. En niet zonder reden ze rijden hier namelijk als malloten. Met als droevig bewijs de 23 verkeersslachtoffers die pas sinds het begin van het jaar zijn gevallen.

*Dat de messen in dit huis vele malen scherper zijn dan mijn messen thuis...

*Dat je schoeisel hier na 3 weken aan vervanging toe is.

*Dat ik na 3 weken DEET smeren uitslag krijg van het chemische goedje, en de muggen nu feestjes bouwen op mijn benen.

*Dat mieren ook in de koelkast kunnen komen. En dat je ze werkelijk op elk gekocht etenswaar tegenkomt (brood, thee, bouillon blokjes etc).

*Dat eigenlijk de achtertuin op een dierentuin lijkt met alle ratten, padden, gekko's, salamanders, vleermuizen en ontelbare insecten die je gezelschap houden.

*Dat salsadansen op een steiger aan de Suriname rivier met flip flops aan dus echt niet gaat!

Nou ik ga er weer van door. De foto's zal ik morgen plaatsen!!
Heel veel liefs aan alle thuisblijvers!! En speciaal een dikke kus aan OMA!! Heb je mijn kaartje al gehad??

Marolinda

P.S. Inge: Soon soon....

  • 23 Mei 2008 - 13:40

    Inge:

    Iedereen gestopt met berichtjes sturen? owww zielig.. nou reageer ik toch ff, leuke nieuwe foto's en je bent echt wel een bruine poepchinees!!! Ik mail ja dit weekend weer, zit nu op stage pfff... nog 3 weekjes! Olé.. en dan ..... Frankrijk..en dan..... hmm vergeten wat ik daarna ging doen maar daar kom ik wel weer op...
    Luv ya! Viel spass und auf wiedersehen!

  • 30 Mei 2008 - 19:49

    Hette:

    Via Inge aan jouw site gekomen. Leuk om je avonturen gelezen. Cola kreek en Fort Amsterdam bezochten wij 33 jaren geleden ook. Je verveelt je daar kennelijk niet. Hier gaat alles zijn gang. We zijn veel buiten bezig met de tuin en grasmaaien. Deze week huurders in de gites en dat blijft zo tot septemeber en wellicht langer. Wel weer gezellig met meer mensen. Sraks Inge, dan Elske en Nora ook nog. Wat Inge gaat doen als ze hier vandaan komt weet zij al niet meer. Ik dacht dat ik het wel wist.
    In elk geval sterkte met je stage en veel plezier daar in Suriname.

    Groeten van Les Meuniers.

  • 30 Mei 2008 - 20:07

    Inguh:

    Ik heb je kaartje gekregen!!! Whoohoo thanks! Even mijn vader navragen wat ik ging doen als ik uit Frankrijk kwam...
    xxx
    PS: u've got mail

  • 01 Juni 2008 - 15:52

    Martine:

    Hee maro,

    klinkt leuk daar.. ben wel een beetje jaloers hoor..
    MOrgen begin ik met werken...hmm.. had misschien toch ook eerst een jaar naar suriname ofzo moeten gaan. Maar ach..
    Heel veel plezier nog!!
    kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname 2008

Recente Reisverslagen:

06 September 2008

Little peace of heaven.....

23 Augustus 2008

The end is near...

11 Augustus 2008

Mmmmm boomkip

25 Juli 2008

Beestachtige pannenkoeken

17 Juli 2008

Een wereld van verschil!

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 18564

Voorgaande reizen:

12 April 2008 - 02 September 2008

Suriname 2008

Landen bezocht: