Een wereld van verschil! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van marolinda - WaarBenJij.nu Een wereld van verschil! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van marolinda - WaarBenJij.nu

Een wereld van verschil!

Door: Marolinda

Blijf op de hoogte en volg

17 Juli 2008 | Nederland, Amsterdam

Bon tardi!

Net een dagje terug uit Curaçao, en het was heerlijk maar heel vermoeiend! Daan en ik zijn elke dag voor 8 uur vertrokken om zoveel mogelijk van het eiland te zien in 5 dagen.
Woensdag kwamen we na 2,5 uur vliegen om 22.00 (1 uur tijdsverschil met Suriname) aan op Hato. We hadden met zijn tweeën onze spullen in 1 koffer gepropt zodat papa ons met zijn kleine huurauto kon ophalen. Na een half uur rijden naar Banda Bou kwamen we eindelijk aan in Villapark Fontein. Er was veel veranderd in een jaar tijd. Er zijn al ongeveer 6 huizen afgebouwd (natuurlijk allemaal in verschillende kleuren) en de wegen zijn aangelegd.
De volgende dag was het eerste wat opviel dat het een stuk minder benauwd op Curaçao is. In Suriname bevat de lucht gemiddeld 90% vocht en er staat meestal ook geen windje.
En op Curaçao zijn er amper muggen!!! Natuurlijk logisch omdat het klimaat veel minder vochtig is en er niet veel kreken, meren en rivieren met zoet water op Curaçao zijn. Dus elke avonds heerlijk buiten zitten zonder onze vervelende vriendjes. Een weekje zonder DEET en slapen zonder klamboe en met het raam open! :-D

We zijn natuurlijk heerlijk gaan zwemmen aan een van Curaçaos mooie stranden. We zijn 2 keer naar Mambo beach gegaan. Das echt een toeristenstrand en niet echt mijn ding. Maar met de bus heel makkelijk te komen. Op Mambo Beach zagen we op een poster dat Acda & de Munnik de volgende dag een concert gaf op Mambo. Nou best grappig dus wij meteen kaartjes gekocht. Stonden we daar de volgende avond tussen allemaal toeristen heerlijk te swingen. En we hebben die avond Irene Moors gezien. die kennelijk op vakantie is op Curaçao en ook naar het concert ging!! :-D Echt ik was net een klein kind... TELEKIDS....... maar wees gerust ik heb me in kunnen houden en heb dus niet om een foto of handtekening gevraagd.
Omdat het ondanks het briesje best warm werd in de menigte zijn we heerlijk aan het strand gaan zitten met een drankje en Acda & de Munnik live op de achtergrond. RELAX!

Omdat de stranden in Banda Bou veel natuurlijker zijn en minder toeristisch wilde we die ook graag zien. Dus met de bus naar Cas Abou (het strand dichtst bij ons huis). We werden dus afgezet bij het begin van de strandweg naar Cas Abou. Nou Daan en ik begonnen met goede moed de weg af te lopen toen er een jeep naast ons stopte en er een man vroeg of we een lift wilden naar het strand. Nou ja mooi!!! Gelukkig maar want het bleek dat de weg echt nog super lang was!!! Onze lift bleek een duikinstructeur te zijn van Cas Abou en we mochten gratis naar binnen en gratis snorkels huren. Cas Abou is echt een super mooi strand. En de vissen die we zagen met snorkelen waren ongelooflijk mooi! Daan vond het helemaal geweldig want het was haar eerste keer op Curaçao en op zulke mooie stranden. We hoorden dat je daar ook een introductie duikles kon nemen en na onze fantastische snorkel ervaring hebben we meteen een afspraak voor de volgende ochtend gemaakt. En zelfs zo geregeld dat we opgehaald en weer thuisgebracht zouden worden!
Dus op zondag ochtend kregen we eerst uitleg over wat basisinfo van duiken, en na de papieren te hebben getekend dat we ons bewust waren van alle risico's etc, waren we er helemaal klaar voor. Wel een beetje zenuwachtig natuurlijk helemaal omdat ik nog verkouden was en je dan officieel niet mag duiken, maar de duikinstructeur zei dat het wel kon als ik extra op mijn oren lette, met klaren enzo.
Nou pak aan, gewichtjes om en dan leuk die giga zware fles op onze rug!! En dan het water in..... in het begin had Daan veel problemen om op de bodem te komen. We moesten namelijk eerst op onze knieen zitten en wat oefeningetjes doen. En bij het dieper gaan hadden we beide last van onze oren. Dus steeds weer een beetje omhoog om te klaren. Tja en klaren lukt mij in het vliegtuig al niet dus laat staan onder water.... Maar na een half uurtje je helemaal bezig houden met zwemmen, ademen (heel raar onder water hoor!!) en klaren hadden we de smaak te pakken!! En konden we eindelijk genieten van de fantastisch mooie onderwaterwereld!!! Wat een prachtig koraal en vissen in de meest rare fluoriscerende kleuren en vage vormen... Na een uur duiken gingen we weer terug. De duikinstructeur zei achteraf dat we eigenlijk niet zo diep mochten maar dat we met z’n tweetjes zo lekker vooruit aan t zwemmen waren dat hij niks heeft gezegd. We hebben tot 18 meter diep gedoken!! En het gaat zeker niet bij deze ene keer blijven! :-D :) :-D

Ook zijn we naar de grotten van Hato geweest wat erg leuk was. Daar hebben we buiten op de wand indianentekeningen gezien en binnen natuurlijk de bekende druipstenen (stalgtieten en stalgmieten). Helaas mag je niet overal foto’s maken binnen omdat de rotsen groen (algen) kleuren door licht. Wat heel leuk is dat men denkt dat die grotten helemaal doorlopen naar Venezuela!!

Zondagavond kwam een tante en nichtje bij ons op visite en werden we uitgenodigd door mijn nichtje om 's avonds mee uit te gaan naar Wet &Wild op Mambo. Dan zouden we bij haar kunnen slapen zodat ze ons in de ochtend bij de Surinaamse ambassade kon brengen. We hadden beide in NL namelijk een Single Entry Visum aangeschaft en moesten dus om Suriname weer in te komen een nieuw visum kopen in Curaçao. Ook weer een heel gedoe om dat te regelen, twee halve dagen aan verspild. Want ook in andere landen hebben Surinamers hun eigen manier van 'werken'....
Aangezien we een rustig avondje hadden gepland na ons hele duikavontuur zijn we een dutje gaan doen bij een andere tante die in de stad woont, hierna zijn we door mijn nichtje opgehaald voor onze eerste uitgaanservaring in Curacao. Het was super druk op het strand en de muziek was erg ok. Gelukkig was het nu wel een mix van stagiaires en eilanders. En echt... uitgaan op het strand, waar je heerlijk aan het water kan zitten na het shaken, daar kan niets aan tippen!! Zou helemaal geweldig zijn als mijn ene oor niet nog steeds compleet dichtzat van het duiken...

Maandag lekker belachelijk veel geld uitgegeven op ons shop dagje. Lekker de Benneton en de Roxy winkel leeggehaald. Om dan weer extreem actief te doen op dinsdag. Toen zijn de de 370 meter hoge Cristoffelberg gaan beklimmen. Nou aangezien we dus met de bus gingen moesten we eerst al 30 minuten hicken naar de voet van de berg. En toen begon de 2 uur durende tocht naar de top. We hadden 2 liter water mee en dat was na 1 uur al op. Omdat we wat problemen hadden om de goede bus te pakken waren we net aan het klimmen toen het heet begon te worden. Na een half uur waren we beide helemaal doorweekt van het zweet. Gelukkig hadden de mensen die we tegen kwamen op de lange weg naar boven het net zo heet. Na 1,5 uur kwamen we op een punt waar je echt over de rotsen omhoog moest klimmen. Dat werd voor Daan toch wat te heftig. Na haar een paar keer verder te hebben geholpen door moed in te spreken hield ze het toch voor gezien. Dus ben ik alleen door naar de top gegaan. Wel een beetje stom omdat het Daan was die perse de berg wilde beklimmen, voor mij was het de tweede keer. De eerste keer dat ik de berg heb beklommen was ik 8 jaar en ik kon me het uitzicht boven nog herinneren maar ik vraag me toch echt af of ik ook zo kapot was toen.... Ach het uitzicht maakte alles goed!!
Nou dan zal je denken dat de tocht naar beneden een eitje is. Dus niet! Bij het naar beneden zakken bij de eerste rotspartij meteen mijn been opengehaald. Uhm ja toen had ik door dat er wel errug scherpe randjes aan rotsen zitten :-D. Toen kwam ik Daan weer tegen en zijn we toch met trillende benen van vermoeidheid veilig naar beneden gekomen. Helemaal kapot zijn we naar Mambo beach gegaan en daar even heerlijk gelegen. En daarna ons getrakteerd met een heerlijk menu bij de Mac!!

Tja en toen zat het weekje er al weer op!! En daarna Daans laatste daagjes in Suriname. Donderdag uitgeweest naar Havana Lounge en vrijdag heerlijk gegeten bij Sarinah en daarna gebowld (en ja ik gewonnen :-P!! Daarna wezen stappen in Zsa Zsa Zsu tot de vogeltjes begonnen te fluiten. Was echt super super gezellig!! :D :D :D

Nieuwe huis samenstelling: Audry, Annemiek en ik.

  • 21 Juli 2008 - 18:09

    Inguh:

    Marooo!! Super dat je hebt gedoken! Volgende keer gaan we samen ;-) Nog 12 daagjes meis... let the party begin :-) xxx

  • 21 Juli 2008 - 20:20

    Daantje:

    Schatje!!!

    Fawaka??? Oh ik keek net naar al je foto's! Wat was het toch leuk he?? Ik mis jullie allemaal en Suriname ook echt wel. Het is zo wennen om weer in NL te zijn. Het is vreselijk koud en slecht weer pff. Maar ik had een super leuke en warme welkom gehad, echt super lief allemaal. Maar meis ik wens je nog een fijne tijd en heel veel succes met je stage! Je gaat het halen ;)!! We houden contact!!!
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Suriname 2008

Recente Reisverslagen:

06 September 2008

Little peace of heaven.....

23 Augustus 2008

The end is near...

11 Augustus 2008

Mmmmm boomkip

25 Juli 2008

Beestachtige pannenkoeken

17 Juli 2008

Een wereld van verschil!

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 18562

Voorgaande reizen:

12 April 2008 - 02 September 2008

Suriname 2008

Landen bezocht: